Op 10 oktober 2023 is nummer 7497 verschenen. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

  • Drs. A.T.H. van der Linden & drs. N.F.M. van Mol - De verminderde inflatiecorrectie raakt niet alleen de hoogste inkomens
    Het kabinet beperkt de indexatie van het aanvangspunt van het toptarief in box 1. Dit raakt niet alleen de hogere inkomens. De beperkte indexering heeft namelijk een jaarlijks terugkerende invloed op het afbouwpercentage van de algemene heffingskorting. In dit artikel staan de gevolgen van de voornoemde beperking van de indexatie op de marginale en totale verschuldigde inkomstenbelasting centraal. Daarnaast hebben de auteurs opmerkingen van algemene aard over het armoedebeleid dat mede wordt gefinancierd vanuit de budgettaire opbrengst van de beperkte indexatie.
  • Mr. dr. J.J.A.M. Korving - "Be fit and hot faster and safe!" Unierecht of nieuwe sportschool in de stad?
    De Europese Commissie is behoorlijk actief op het gebied van de directe belastingen. Alleen al op 12 september 2023 zijn drie richtlijnvoorstellen gepubliceerd om zowel voor grote multinationals als voor het grensoverschrijdende midden- en kleinbedrijf relevant te kunnen worden als ze worden aangenomen. Omdat de fiscalist door de bomen het bos mogelijk niet meer zou zien, wordt in deze bijdrage een overzicht geschetst van de verschillende aanhangige en aangekondigde richtlijnvoorstellen op het gebied van de directe belastingen. En er worden enige kritische noten gekraakt.
  • Mr. J.L. Koek - Overbruggingswet box 3: in strijd met het eigendomsrecht en/of discriminatieverbod?
    De Overbruggingswet box 3, ingevoerd naar aanleiding van het Kerstavond-arrest, roept discussie op over mogelijke strijdigheid met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod. De auteur toetst de houdbaarheid van de Overbruggingswet box 3 aan het toetsingskader dat de Hoge Raad in het Kerstavond-arrest heeft gegeven en latere jurisprudentie van rechtbanken en gerechtshoven rondom de Wet rechtsherstel box 3. Daarvoor maakt hij gebruik van twee fictieve belastingplichtigen: een risicomijdende belegger en een onfortuinlijke belegger. Ten slotte draagt hij oplossingsrichtingen aan teneinde een eventuele strijdigheid weg te nemen zónder tussenkomst van de belastingrechter.
  • Rubriek Parlementair

Producten: WFR-signaleringen

162